vrijdag 25 juli 2008

de donkere nicht.

na een hele dag twijfel toch naar de cinema gegaan
had geen zin in overvolle zaal met vervelende, babbelende, taco etende, bellende, heen en weer lopende
en altijd naast mij zittende mensen.
maar wou de film wel iets te graag zien.
zijn met een toffe bende geweest.
zeer blij dat we geweest zijn.

maar eerst effe dit:

2 dingen.
de werknemers in de metropolis droegen allemaal joker make-up.
beetje raar zicht.
(heb ik geen foto van)
ocharme die mensen.
na de vraag of dat vrijwillig was
zei iemand dat het make-up of een nota was.
een nota krijg je daar blijkbaar als straf
beetje zoals een gele kaart
en 2 nota's is ontslagen
ze konden dus kiezen
voor lul lopen of straf.
die mensen hebben al een kut job
moeten ze ook nog voor lul lopen.
metropolis management is goed bezig.
ook met het volgende:
op de deur van de zaal hing dit:

schuin links onder het icoontje dat je gsm af moet.
een bericht dat als er iets aan dehand is in de
zaal met licht, geluid of overlast
JE MOET SMSEN
en dan lossen ze het op...
WAT?
eerst zet ik me gsm af
dan moet ik terwijl dat ik inelkaar gelagen wordt door allochtonen/boeren/mongolen (omdat ik vroeg of ze hun bek wilde houden) me gsm terug aanzetten en smsen of ze me bloed van de zetels willen komen schrapen...
goede duidelijke policy!

ok na al deze irritaties
de film.
we hadden goede plaatsen in een stille zaal.
geen overlast van de medebezoekers.
bedankt daarvoor!
zalig.
en de film was fantastisch.
alle overdreven positieve reviews hebben gelijk.
2 en half uur voorbij gevlogen.
zeer goed script.
visueel zeer goed.
hearth ledger is inderdaad geniaal.
je kunt daar niet teveel positieve dingen over zeggen.
maar alle andere acteurs spelen ook op hun best.
aaron eckhart is (zoals verwacht) zeker van hetzelfde niveau.
en ook maggie gyllenhaal is zeer goed; zovele malen beter
dan die verschrikkelijke katie "scheve huil muil" holmes.

topfilm.
agnew en ik hebben 2,5 uur met een enorme glimlach op onze
smoel gezeten.
dit was het wachten waard.
dit loste de verwachtingen in.

beter dan batman begins en net als die film niet alleen een goede comicbook verfilming maar gewoon een zeer goede op zichzelf staande film.
christopher nolan heeft nog geen steek laten vallen.
3 zeer goede films en 3 meesterwerken.
beste regiseur van het moment.
zonder twijfel.
respect.

en tenslotte de hamvraag:
iron man of dark knight?
voor veel mensen wellicht simpel.
voor mij moeilijk.
ok the dark knight is een betere film.
misschien wel een van de beste films die ik ooit zag.
maar iron man is leuker!

en ik ben er wel zeker van:
iron man slaat die hele batman zo tot moes.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook een hele goeie Nolanfilm, ik denk zijn eerste, is Following.

Fokke zei

absoluut.
die reken ik tot 1 van die 3 zeer goede films.