zaterdag 16 augustus 2008

britpop uit holland!

ik volg de lokale muziek niet zo.
al die belgische bands zeggen me helemaal nix.
heb hier en daar wel een paar cd's van die groepjes.
maar ik luister er zelden naar.
vaak iets te art-wankerige zeik
of lawaai zonder liedjes.
allemaal heel nep cool en incestueus instand gehouden.
door lokale media met veel valse overtuiging de hoogte in geprezen.
maar eigenlijk een scheet in een fles.
en dat dan in slecht engels gezongen.
op de seatsniffers, triggerfinger en diablo blvd na
is de belgische muziekscene wat mij betreft rotte bagger.
maar ook in nederland trekt het op nix.
inspiratieloze poprock zonder ballen.
het lijkt alsof er daar sinds urban dance squad
geen fatsoenlijke plaat meer gemaakt is.
je mag van mij best angstvallig je lokale kutgroep goedvinden
je doet maar, maar je weet ook:
echt goede muziek komt gewoon meestal van engeland.
en soms amerika.
einde verhaal.

en de uitzondering bevestigt de regel!
en ik heb een uitzondering gevonden.
de hollandse band moke.
had ze al een paar keer op tv gezien.
onder andere een keer dat ze leuke bumper liedjes speelden
covers en eigen dingen voor dat de wereld draait door programma met die veels te arrogante presentator matthijs van heijningen. enorme lul maar moke speelde er zeer leuke dingen.
heb toen es hun plaat gekocht.
nooit beluisterd.
paar maanden later nog es op tv gezien.
in een winkel diezelfde plaat maar dan de superduperspeciallimitedfestivaleditionmet extradvdencdzenaaienjewaarjebijstaatmaarikkoopdiehandeltochspecialedition gekocht.
en die wel beluisterd.
en holy shit dat is goed zeg!
het klinkt heel britpop.
dus als je daar niet van houdt, laat dan maar.
ik vind het super.
goeie liedjes!
goed gitaargeluid.
goeie stem.



ze zien er heel mod/brits uit.
en dat is gewoon een coole look.
ze houden erg van paul weller.
en paul houdt ook van hun.
ze doen in het najaar een europeese tour met mr weller (waar ze in een uitverkochte ab gaan staan; ik heb geen kaarten als iemand er over heeft: ja graag!)
ze klinken in mijn oren niet echt zoals the jam of weller solo.

hier luister zelf:
videoclip van here comes the summer; goeie single


klinkt heel goed/engels.
doet mij enorm denken aan een van de beste engelse ondergewaardeerde bands ooit
house of love. een ongelofelijk briljante band. vooral eind jaren 80, begin 90.
ze bestaan nog steeds.
mensen kennen vaak alleen the beatles and the stones van die band
en das best een mooi liedje maar ze hebben er zo veel betere met een enorm mooi eigen gitaargeluid een beetje pre-shoegazers. (eh.. ja... ok ... shoegazers etc. leg ik een andere keer wel es uit)
christine, destroy the heart en het iets bekendere shine on zijn wereldnummers
hier de clip van shine on.
en ga morgen de best of van house of love kopen!


damn we dwalen weer af.
wat een lange nutteloze lappen zijn die kutblogs van mij altijd he.
maar we hadden het dus over MOKE!
ik heb ze nog niet live gezien.
(heeft er dan echt niemand een weller kaart voor de ab over?)
maar op cd en wat ik op tv gezien heb zijn ze live ook zeer sterk.
check it out!
MOKE.
plaat heet SHORLAND.

hier nog een clipje van ze: last chance


lang leve you tube
ik vind ook wat van die dingen die ze op DWDD deden.
shout!

changes!


very nice!
moke eindelijk een fatsoenlijk hollands bandje.
nu nog een fatsoenlijk belgisch groepje...

1 opmerking:

Anoniem zei

...heersend stukje tekst van kinky !!! Er wordt over shoegazing, House Of Love, Paul Weller en Moke gepraat...geniaal !!!